Informatie Autogasinstallaties en G3 Installaties

Het inbouwen van een Autogasinstallatie kan alleen bij benzine auto’s en niet bij dieselauto’s. De ontwikkelingskosten van een autogasinstallatie zijn erg hoog en daarom is een Autogasinstallatie (G3 installatie) alleen beschikbaar voor de meest gevraagde automodellen.

G3 Autogasinstallatie

G3 staat voor de derde generatie Autogasinstallaties. G3 is een term die alleen in Nederland wordt gehanteerd. In Duitsland en België kennen ze deze definitie niet. G3 is inmiddels ook al een beetje een achterhaalde term, want veel Autogasinstallaties zijn al veel verder ontwikkeld, zuiniger, milieuvriendelijker en beter dan de criteria die destijds zijn vastgesteld voor de zogenaamde G3 Installaties. Er bestaan verschillende soorten G3 Autogasinstallaties die we hieronder toelichten.G3 Autogasinstallaties maken voor de stuurtijden voor de gasinjectoren allemaal gebruik van de aansturingstijden voor de benzine-injectoren die door de boordcomputer van de auto berekend zijn. Bij auto’s met een G3 Autogasinstallatie is daardoor nauwelijks meer sprake van vermogensverlies.

Sequentiële G3 Autogasinstallatie

Sequentiële G3 Autogasinstallaties gebruiken per cilinder een doseerventiel. De sequentiële LPG G3 installatie maakt meestal geen gebruik van een eigen rekenmodule, maar baseert de gasvolumes op de door de boordcomputer berekende gegevens. Inbouw en programmering is bij een sequentiële G3 Autogasinstallatie daardoor relatief eenvoudig. Basisvoorwaarde om de sequentiële G3 Autogasinstallatie te kunnen laten inbouwen is dat uw auto beschikt over een multi-point injectiesysteem. In principe beschikken auto’s van na 1995 over het multi-point injectiesysteem.

VSI Installatie

De VSI Installatie gaat een stap verder. VSI staat voor Vapour Sequential Injection of dampvormige sequentiële injectie. Het VSI systeem werkt 100% geïntegreerd met het benzinemanagement van de auto. Dit heeft als voordeel dat het G3 Autogassysteem de EOBD functie van uw auto niet beïnvloedt. De VSI installatie injecteert net als bij het bezinesysteem de LPG per cilinder. Dit maakt dat er bij deze G3 Autogasinstallatie geen merkbaar verschil is tussen rijden op benzine en Autogas.

LPI Installaties / JTG Installaties

Bij LPI en JTG installaties wordt er gebruik gemaakt van vloeibare gasinjecties. De werking van deze G3 Autogasinstallaties is zeer vergelijkbaar met hoe bij benzine auto’s de motoren benzine injecteren in de motor.

LPI is de afkorting van Liquid Propane Injection en betekent vloeibare propaan injectie. Het is een geregisteerde merknaam voor een G3 Autogasinstallatie van een inbouwfabrikant. Een JTG installatie is ook een merknaam voor een bepaald type G3 Autogasinstallatie en baseert zich op nagenoeg dezelfde techniek. Zelfde principe als een LPI installatatie, alleen een andere merknaam omdat het van een andere fabrikant komt. De sequentiële gasinjectie in vloeibare vorm wordt beschouwd als de nieuwste generatie gassystemen. Het belangrijkste voordeel van vloeibare injectie is dat er een koelende werking is tijdens het verdampen van het gas in de cilinder. Dit zorgt ervoor dat de cilinders optimaal gevuld zijn en dat zorgt weer voor een betere prestatie van de verbrandingsmotor. Het gasverbruik ligt wel iets hoger ten opzichte van de andere G3 Autogasinstallaties.

 
 

Theme by HermesThemes

Copyright © 2013 ABC Autoservice. Alle rechten voorbehouden